خريد بک لينک
خريد سکه ساکر
خرید گیفت کارت
فلنج
سریعترین و بروزترین سایت دانلود کارآموزی و پروژه شبکه اجتماعی اشتراک گذاری تیکفا
<-BloTitle->
<-BloText->

تعداد صفحات:100
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
سوال های پژوهشی
اهداف پژوهش
اهمیت و ضرورت پژوهش
متغیرها و تعاریف مفهومی و عملیاتی آن ها
خلاصه مباحث مطرح شده
فصل دوم
پیشینه تحقیق
تاریخچه بهداشت روانی
تعریف سلامت روانی و نظریه های شناختی ارائه شده
هدف اصلی بهداشت روانی و دیدگاه های روان تحلیلگری و انسان گری در مورد بهداشت روانی
الگوی شخصیت سالم از دیدگاه رفتار گرایی
الگوی شخصیت سالم از دیدگاه پرلز
نظریه عقلانی هیجانی الیس
دیدگاه اریسکون در مورد مشخصات افراد سالم
انسان ها دارای شخصیت سالم از نظر الکساندر
دیدگاه انجمن ملی بهداشت جهان درباره افراد دارای سلامت
ذهنی و روانی
دیدگاه های نظری درباره سلامت روانی
نظریه سیستم ها
ودیکود اکولوژیکی
مفهوم تعادل حیاتی
فصل سوم
روش تحقیق
طرح تحقیق
انتخاب نمونه یا نمونه گیری
جامعه آماری
تعداد نمونه
روش نمونه گیری
معرفی ابزار پژوهش و پایایی آن ها
روش جمع آماری اطلاعات
روش آماری
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل آماری
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری
مقدمه
محدودیت های پژوهشی
پیشنهادها
پیشنهادهای پژوهشی
پیشنهادهای اجرای
منابع

چکیده:
در‌ این پژوهش به بررسی مقایسه سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی با دانشجویان دانشکده علوم پایه دانشگاه شهید بهشتی پرداخته شد سوال های این پژوهش آن بوده است که آیا بین سلامتی روانی دانشکده علوم تربیتی با دانشجویان علوم پایه تفاوت معنی داری وجود دارد؛ سوال دوم به‌این شکل بود که آیا بین سلامت روانی دانشجویان پسر دانشگاه علوم تربیتی روانشناسی با دانشجویان پسر دانشگاه علوم پایه تفاوت های معنا داری وجود دارد؛‌ سوال سوم به‌این شکل بود که آیا بین سلامت روانی دانشجویان دختر دانشگاه علوم تربیتی با دانشجویان دختر علوم پایه تفاوت معنی داری وجود دارد؟ سوال چهارم به‌این مورد پرداخته بود که آیا بین سلامتی روانی دانشجویان دختر دو دانشکده با دانشجویان پسر دو دانشکده تفاوت معنی داری وجود دارد؟ جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دو دانشکده بود که از بین‌ این دانشجویان دو دانشکده تعداد 100 نفر بعنوان نمونه، از هر دو دانشکده با روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شد ابزار گردآوری اطلاعات در‌ این پژوهش عبارت بود از آزمون سلامت روانی (scl-90-R). روش تحقیق در‌این پژوهش روش همبستگی بود. آزمون t برای دو گروه مستقل.
بررس سوالات در‌ این پروژهش حاکی از آن است که ارتباط معنی داری بین سلامت روانی دانشجویان دانشکده علوم تربیتی و علوم پایه وجود نداشت و در مورد سوال دوم و سوم هم سلامت روانی دانشجویان پسر و دانشجویان دختر دو دانشکده هم نتیجه مانند سوال اول بود یعنی تفاوت معنی داری بین سلامت روانی آن ها وجود نداشت ولی در مورد سوال چهارم نتیجه بر عکس بود یعنی این که تفاوت معنای داری بین سلامت روانی دانشجویان دختر دو دانشکده در مقایسه با دانشجویان پسر دو دانشکده وجود داشت به‌این معنی که سلامت روانی دانشجویان پسر دو دانشکده بیشتر از سلامت روانی دانشجویان دختر دو دانشکده بوده است.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
اكولوژيک, بهداشت روانی, تحقيق, تعادل حياتی, دانشجويان, دانلود پایان نامه, رفتار گرایی, روانشناسی, رو,

تعداد صفحات:42
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول
مقدمه
بیان مساله
هدف تحقیق
فرضیات تحقیق
فرضیه اصلی
فرضیات فرعی
اهمیت و ضرورت تحقیق
پیشینه تحقیق
تعاریف عملیاتی
استرس
عملکرد
روابط انسانی
رضایت شغلی
سلامت روانی
بهداشت روانی
فصل دوم
مقدمه
تنیدگی حرفه ای
منابع وابسته به محیط کار
تنیدگی حرفه های کنترل و نگهبانی
تنیدگی وابسته به افراط یا تفریط در کار
صنابع وابسته به تطبیق فرد با محیط
تنیدگی ارتباطی
مدیران
افراد تابع
سبک مدیریت و روابط انسانی
تامین بهداشت روانی
ویژگی های افرادی که سلامت روانی دارند
عملیاتی که سلامتی روانی را به خطر می اندازد
روابط میان فردی
خستگی ناشی از شغل
فشار ناشی از کار
اهمیت رضایت شغلی
نگرش کلی فرد نسبت به شغلش
فصل سوم
تعریف آمار
جامعه آماری
روش نمونه‌گیری آماری
روش جمع آوری اطلاعات
ابزار پژوهش
فصل چهارم
تفسیر نتایج و تجزیه و تحلیل نتایج کمی و کلی پژوهش
فصل پنجم
نتیجه گیری
فهرست منابع

مقدمه:
افراد جامعه کنونی بیش از پیش نسبت به تنیدگی و پیامدهای آن هوشیار شده اند. والدین و فرزندان می دانند که هسته خانوادگی دگرگون شده زندگی عصر ما چنان است که در اغلب خانواده ها پدر و مادر هر دو باید کار کنند تا بتوانند هزینه های روز افزون را تامین کنند. هشیاری فزاینده افراد نسبت به رویدادهای ضربه آمیز زندگی لزوم توجه را به واکنش های افراد و شیوه ای که در رویارویی با عناصر تنیدگی را اتخاذ میکنند ضروری کرده است.
سازمان جهانی بهداشت، بهداشت روانی را چنین تعریف میکند: بهداشت روانی در دوران مفهوم کلی بهداشت جای میگیرد و بهداشت یعنی توانایی کامل برای ایفای نقش های اجتماعی، روانی و جسمی، بهداشت تنها نبود بیماری باعث عقب ماندگی نیست.
معیار اصلی قضاوت درباره بهداشت روانی شخص این است که او بتواند با محیط خود مبادلات هماهنگ داشته باشد.
انسان سالم توانایی را دارد که به طور دائم به دنبال رفع نیازهای خود برود و در محیط به جستجو بپردازد. برای نیل به این هدف او به همکاری دو عنصر حیاتی نیاز دارد:
1- شخص
2- محیط
اگر خود شخص را کنار بگذاریم هرچه در اطراف باقی میماند محیط محسوب خواهد شد. بنابراین برای هر شخص محیط های مختلفی وجود دارد: مدرسه، محیط کار، محل سکونت و غیره.
میتوان عوامل تشکیل دهنده محیط کار را به دو گروه عمده تقسیم کرد:
1- عوامل فیزیکی
2- عوامل انسانی
جای تردید نیست که هر دو عامل میتوانند بر بهداشت روانی مدیران اثر مثبت یا منفی داشته باشند.
امروزه استرس بعنوان مهم ترین فاکتور به وجود آورنده امراض روحی، جسمی و رفتاری انسان ها توجه پزشکان روانشناسان و دانشمندان علوم رفتاری و مدیریت را به خود معطوف نموده بطوری که باید عنوان نمود که فشارهای عصبی نقش مهمی در فراهم نمودن مشکلات روحی و جسمی در انسان ها ایفا میکند.
مدیران به واسطه سختی کار و مسئولیت زیاد عوامل تحت فشار میباشند، استرس بازده مدیران را کاهش میدهد و بر اساس یافته های مطالعات متعدد، استرس ضمن کاهش بازدهی کار مدیران لذت زندگی را از افراد سلب میکند. در نتیجه بر بازده کل نظام آموزشی اثر میگذارد.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
استرس, بهداشت روانی, دانلود پروژه, رضايت شغلی, روابط انسانی, روانشناسی, سازمان جهانی بهداشت, سلامت ر,

تعداد صفحات:152
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول – کلیات
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
فرضیه‌های پژوهش
تعاریف عملیاتی متغیرها
نوع متغیرهای تحقیق
مراحل اندازه‌گیری متغیرها
تعریف متغیرها
فصل دوم – ادبیات پژوهش
خلاقیت چیست ؟
تعریف خلاقیت
روند شکل گیری خلاقیت
خصوصیات افراد خلاق
راههای پرورش خلاقیت
موانع خلاقیت
انگیزه عاملی جهت تحقق خلاقیت نوشتاری
نقش آموزش در پرورش نوشتن خلاق
محیط خانواده و تاثیر آن بر خلاقیت
نقش تکرار و تمرین نوشتن بر نوشتن خلاق
تاثیر مطالعه بر نوشتن خلاق
نقش قصه‌گویی در پرورش نوشتن خلاق
تشویق عاملی کارساز در پرورش نوشتن خلاق
نقش کودکستان و مراکز پیش دبستانی در بروز خلاقیت
نقش بازی های کودکانه در پرورش خلاقیت
تاثیر اوقات فراغت بر نوشتن خلاق
مروری بر تحقیقات انجام شده
فصل سوم – روش پژوهش
نوع تحقیق
جامعه آماری و ویژگی های آن
روش نمونه‌گیری و حجم نمونه
ابزار گردآوری داده‌ها
پایایی و روایی پرسشنامه‌ها
پایایی و روایی آزمون خلاقیت
پایایی و روایی آزمون انگیزه پیشرفت
پایایی و روایی پرسشنامه محقق ساخته
شیوه نمره‌گذاری آزمون‌ها
نمره‌گذاری آزمون خلاقیت
نمره‌گذاری آزمون انگیزه پیشرفت
روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
فصل چهارم – یافته‌های تحقیق
یافته‌های توصیفی
یافته‌های مربوط به فرضیه‌های تحقیق (آمار استنباطی)
فصل پنجم – بحث و نتیجه‌گیری
بحث و نتیجه‌گیری
پیشنهاد نظری و علمی پژوهش
محدودیت‌های پژوهش
منابع و ماخذ
پیوست‌ها
پرسشنامه شماره یک : پرسشنامه محقق ساخته
پرسشنامه شماره دو : آزمون انگیزه پیشرفت (ACMT)
پرسشنامه شماره سه : آزمون خلاقیت جمال عابدی

فهرست جداول:
دامنه نمره خلاقیت
دامنه نمره انگیزه پیشرفت
توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی ها
توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی‌های خلاق
توزیع فراوانی میزان خلاقیت آزمودنی های عادی
توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی های پسر به تفکیک خلاق و عادی
توزیع فراوانی میزان انگیزه پیشرفت آزمودنی‌های دختر به تفکیک خلاق و عادی
توزیع فراوانی میزان علاقه‌مندی آزمودنی‌های به امور فرهنگی هنری
توزیع فراوانی به خاطر آوردن دوران کودکی
توزیع فراوانی تداعی دوران کودکانه توسط بازیهای کودکانه
توزیع فراوانی علاقه‌مندی پاسخگویان به بازیها
توزیع فراوانی انجام دادن کارهای فرهنگی ـ هنری
توزیع فراوانی وضعیت تحصیلات اولیه آزمودنی ها
میزان علاقه‌مندی دانش‌آموزان به مطالعه کتاب و روزنامه
توزیع فراوانی میزان گذران اوقات فراغت آزمودنی ها
میزان علاقه‌مندی به شنیدن قصه و داستان
میزان خستگی نسبت به نوشتن دفتر خاطرات، یادداشت یا هر گونه تمرین نوشتاری
میزان تشویق پاسخگویان به انجام مهارت نوشتن
توزیع فراوانی شرکت در دوره‌های آموزش ویژه
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت انگیزه پیشرفت در دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت خلاقیت در دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت تکرار و تمرین نوشتن در دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت مطالعه کتب غیر درسی در دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میانگین قصه گویی والدین و … برای دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت میزان تشویق و ترغیب دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت علاقه به بازی در دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی میزان اوقات فراغت دانش آموزان خلاق و عادی
خلاصه نتایج آزمون t انجام شده برای بررسی تفاوت
علاقمندی به فعالیت های هنری در دانش آموزان خلاق و عادی

فهرست نمودارها:
میزان خلاقیت دانش‌آموزان خلاق و عادی به تفکیک جنسیت
میزان انگیزه پیشرفت دانش‌آموزان خلاق و عادی به تفکیک جنسیت

مقدمه:
جامعه‌ پویا و پرتلاش امروزی یک لحظه درنگ نمیکند تا بتواند به فنون جدید و قدرت والای علمی دست پیدا کند. در چنین عصری که عصر شکوفایی و بهره جستن از نبوغ بزرگان علمی، پژوهندگان، مخترعین، مبتکرین، صنعتگران و… است برای اداره سازمان‌های اجتماعی ـ فرهنگی ـ اقتصادی و آموزش جامعه به فکر و ذهن افراد خلاق نیاز است، تا بتوان همگام و همپای پیشرفت جامعه به پرورش افراد خلاق اقدام نمود.
بسیاری بر این عقیده‌اند که خلاقیت امری ذاتی است و فقط خداوند این ودیعه خود را به عده‌ای از انسان ها بخشیده و قابل آموزش و آموختنی نیست. عده‌ای با این عقیده مخالفند و ابراز میدارند خداوند به همه انسان ها یکسان نعمت بخشیده این افراد (خلاقان) از این نبوغ خدادادی خود، بیشترین بهره را برده‌اند و نیز معتقدند که خلاقیت صفت مشترک تمامی انسان ها است که با پرورش آن میتوان آن را از حالت رکود درآورد و از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرد و بالعکس میتوان خلاقیت را با آموزش ناصحیح و غلط از ریشه خشکاند. تحقیقات ادعای گروه دوم را تصدیق کرده و خلاقیت را صفت مشترک تمام انسان ها دانسته، اما مقدار و نوع خلاقیت از فردی به فرد دیگر متفاوت میدانند و هر انسانی به نوعی از خلاقیت خود بهره میبرد یکی زیاد یکی کم. این تحقیقات نشان داده است که رشد و پرورش خلاقیت از همان بدو تولد و دوران کودکی آغاز میشود و در دوران دبیرستان به مرحله شکوفایی خود نزدیک میشود. البته اگر این توانایی در انسان پرورش یابد تا پایان عمر به غنای والای علمی آن افزوده میشود.
پیرخایفی آموزش خلاقیت را امری حیاتی میداند که باید در سطوح مختلف تحصیلی بصورت همگانی انجام گیرد و این آموزش همگانی متضمن انعطاف پذیری ذهن، توانمندی شخصیت انسان (پرورش روحیه استقلال و اعتماد به نفس) و ایجاد زمینه و بسترهای مناسب اجتماعی فردی و خانوادگی است. جدای از آموزش همگانی و عمومی آموزش ویژه نیز از ضروریات است. با آموزش ویژه، فکر بطور خاص در یک زمینه، مهارت مطلوب و مناسب را کسب میکندو به اصطلاح اهل علم تخصص مییابد. تفاوت اساسی موجود میان آموزش همگانی و آموزش ویژه این است که در آموزش همگانی فرد یاد میگیرد که چگونه در خدمت خود باشد و قابلیت‌های خود را بشناسد و به استعدادهایش در زمینه‌های مختلف پی ببرد، اما در پرورش ویژه فرد علاوه بر شناخت قابلیت‌های خود به خدمات اجتماعی نیز توجه میکند و یاد میگیرد که چگونه در خدمت جامعه باشد و خود را وقف اجتماع نماید. فرد به صرف داشتن اندیشه‌های خلاق به ما تضمین نمیدهد که حتماً این اندیشه را در هر سطحی از خلاقیت که میخواهد باشد میتواند به مرحله بازدهی و تولید برساند قطعاً در این راه عوامل شخصیتی بسیاری وجود دارند که مانع از به نتیجه رسیدن اندیشه خلاق افراد میشوند. عواملی چون اعتماد به نفس پایین، نبود اراده و پشتکار، اضطراب، تشویش خاطر، دل نگرانی، وسواس، خود کم بینی، حساس نبودن نسبت به پدیده‌ها، تمایل به همرنگی و یکنواختی فکر از عواملی به شمار میروند که راه را بر اندیشه خلاق میبندد. از این رو تدارک دیدن زمینه‌ای که باعث برطرف ساختن عوامل شخصیتی ذکر شده میشود، مهم ترین قدم برای رشد اندیشه به شمار میرود. در این میان تاکید ویژه بر نقش خانواده و در مرحله‌ دوم مدرسه است.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
آموزش همگانی, اراده و پشتكار, اضطراب, اعتماد به نفس, اعتماد به نفس پايين, افراد خلاق, تحقيق, تشويش خ,

تعداد صفحات:63
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله پژوهش
بیان فرضیه‌های پژوهش
هدف تحقیق
ضرورت تحقیق
تعریف مفاهیم تحقیق
تعریف نظری مفاهیم
ازدواج
نگرش و مفاهیم دیگر به آن
ویژگی های نگرش
محتوا
نسبت‌گیری
میزان
شدت
پیوستگی
برجستگی
تعریف عملیاتی مفاهیم
ازدواج
ازدواج موقت
فصل دوم : دانستنی های موجود در مورد عنوان پژوهش و پیشینه پژوهش
بخش نخست
تاریخچه ازدواج
مفهوم ازدواج
ازدواج در زمان مختلف در ایران
ازدواج در ایران امروز
ازدواج در کشورهای مختلف جهان
انگیزه، اهداف، فوائد و زمان ازدواج در دین اسلام
انگیزه ازدواج
اهداف ازدواج
فوائد ازدواج
زمان ازدواج
ازدواج از دیدگاه روانشناسی
بخش دوم
عوامل زناشویی
عامل جنسی
عامل زیستی
عامل اجتماعی
عامل اقتصادی
عامل روانی
تحرک اجتماعی و همسر گزینی
دو متغیر اساس : سن و ویژگی های فرهنگی
انتخاب همسر از دیدگاه فرهنگی
بخش سوم
عشق در ازدواج
همسان همسری
مشکلات و موانع موجود بر سر راه ازدواج
پیشینه پژوهش
فصل سوم : روش تحقیق
روش تحقیق
گزینش نمونه
روش نمونه‌گیری
جامعه آماری
حجم نمونه
ابزار تحقیق
مدت اجرای تحقیق
روش آماری
فصل چهارم – جمع‌آوری اطلاعات و یافته‌های پژوهش
مقدمه
جداول دو بعدی مربوط به سوالات پرسشنامه
فصل پنجم – تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش
پیشنهادات
منابع مورد استفاده

چکیده:
یکی از مهم ترین رفتارهای اجتماعی انسان تشکیل خانواده و تلاش برای حفظ بقاء است در تمام ادیان الهی نیز به این امر توجه ویژه‌ای شده است. در قرآن مجید آیات بسیاری درباره ازدواج در ضرورت آن آمده است. مردم کشور ما نیز با عنایت فرهنگی غنی و ریشه‌دار خود و همچنین با تکیه بر اصول متعالی دین مبین اسلام همواره برای ازدواج و تشکیل خانواده اهمیت خاصی قائل بوده‌اند. در سال های اخیر بدنبال تغییرات شگرف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، و اقتصادی در سطح جامعه، نوسانات چشمگیری نیز در کیفیت و کمیت ازدواج و طلاق در بین جوانان بروز نموده است که البته در مقایسه با جوامع دیگر این ارقام کمتر میباشد. ولی با عنایت به ریشه‌های عمیق فرهنگی و پشتوانه دینی در مردم کشورمان ضرورت بررسی مساله ازدواج و نقاط قوت و ضعف آن در جامعه از جهات مختلف احساس میگردد در راستای چنین احساسی نیاز و با توجه توان به محدودیت موضوع بر آن شدم تا مطالعه مقطعی (نظرسنجی) بر روی گروهی که آسیب‌ پذیرترین اقشار جوان جامعه یعنی دانشجویان رشته‌های مختلف دانشگاه شهید بهشتی انجام دهم ابزار اصلی پژوهش پرسشنامه ما خود ایفایی میباشد که اعتبار آن ها تایید شده بود و این پرسشنامه‌ها برای دو گروه دانشجویان دختر و پسر بطور یکسان تهیه شده بود و سوالات آن ها به شکل سوالات بسته انتخاب گردید. از نتایج قابل توجه این طرح تاکید و اهتمام دختران و پسران بر عوامل معنوی و دینی و اخلاقی است بطوری که اکثر ایشان ایمان و اصالت خانوادگی و تفاهم اخلاقی را از نکات بسیار موثر بر زندگی زناشویی دانسته‌اند. همچنین اکثر ایشان انگیزه ازدواج خود را برای دستورات الهی، احساس نیاز به داشتن یک همدلی و همرازی پیشگیری از آلوده شدن به مفاسد اجتماعی میدانند. هر دو گروه دختران و پسران به این واقعیت اذعان داشتند که اساسی ترین معضل در امر ازدواج مشکلات و نارسایی های اقتصادی است. آن چه از موضوع نتایج حاصل می آید آن است که دانشجویان عزیز ارزش های منطبق بر ارزش های دینی و ملی خود در امر ازدواج در نظر دارند ولی مشکلات و موانع بسیاری در راه تحقیق خواسته‌های ایشان وجود دارد که شایسته است مسئولین ذیربط و خانواده‌ها در جهت رفع موانع و تسهیل امر ازدواج تلاش در خور و کاربردی اعمال نمایند.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
اديان الهی, ازدواج, ازدواج موقت, اقتصاد, تحقيق, دانلود پروژه, دين اسلام, دين مبين اسلام, رفتارهای اج,

تعداد صفحات:95
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
فصل اول – طرح تحقیق
مقدمه
بیان مساله
اهداف تحقیق
فرضیه های تحقیق
تعریف اصطلاحات
شیوه های فرزندپروری
مکان کنترل
فصل دوم – پیشینه تحقیق
گفتار اول – خانواده
مقدمه
ابعاد شیوه های فرزندپروری
بعد گرم بودن والدین
بعد کنترل والدین
جنبه های مثبت کنترل والدین
جنبه های منفی کنترل والدین
بعد تعهد (دخیل شدن) والدین
الگوهای با وم ریند در مورد شیوه های فرزندپروری
والدین دارای اقتدار منطقی
والدین استبدادی
والدین آزاد گذار
والدین افراطی (زیاده رو) و والدین و مسالحه کار (سهل انگار)
الگوهای جدید فرزندپروری باوم ریند
تاثیر متقابل کودک و والد بر یکدیگر
نگرش های فرزندپروری – عمل فرزندپروری
گفتار دوم : مکان کنترل
مقدمه
مفاهیم و اصول در نظریه یادگیری اجتماعی راتر
درک سازه مکان کنترل
تحول شخصیت از دیدگاه راتر
جنبه های منفی احاطه و کنترل
پیامدهای شخصی منفی
پیامدهای منفی بین فردی و اجتماعی
بررسی مقیاس های مکان کنترل
گفتار سوم – سوابق پژوهشی
تحقیقات انجام شده درباره شیوه های فرزندپروری در داخل و خارج از کشور
تحقیقات انجام شده درباره مکان کنترل در داخل و خارج کشور
بررسی ارتباط شیوه های فرزندپروری و مکان کنترل در گستره تحقیقات
فصل سوم – روش تحقیق
مقدمه
جامعه آماری
نمونه آماری
روش نمونه گیری
ابزارهای گردآوری اطلاعات و شاخص های روان سنجی
پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بانتون
روایی
پایایی
نمره گذاری
مقیاس مکان کنترل نوویکی – استریکلند
روایی
پایایی
نمره گذاری
روش تحقیق
شیوه اجرای تحقیق
روش های آماری تحلیل داده ها
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها
تحلیل توصیفی
تحلیل استنباطی
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
خلاصه تحقیق
بحث و نتیجه گیری
محدودیت های تحقیق
محدودیت های خارج از کنترل پژوهشگر
محدودیت های در کنترل پژوهشگر
ارائه پیشنهادها (پیشنهادات)
کاربردها
منابع

چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین شیوه های فرزندپروری با مکان کنترل در دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی می پردازد. به این منظور 180 نفر از دانش آموزان پسر پایه سوم راهنمایی منطقه انگوت در استان اردبیل مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه نمونه به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شده و در ابتدا پرسشنامه مکان کنترل نوویکی – استریکلند را پر کردند و سپس پرسشنامه شیوه ها فرزندپروری بانتون که 15 سوال داشت اجرا شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی و مدل تحلیل داده ها رگرسیون گام به گام بود. نتایج پژوهش نشان داد خرده مقیاس های دیکتاتوری و دموکراتیک بطور معنی داری مکان کنترل را پیش بینی میکنند. اما خرده مقیاس هرج و مرج مکان کنترل را نمیتواند پیش بینی کند. این یافته ها بین معنی است که هر چه شیوه فرزندپروری ادراک شده توسط دانش آموزان دیکتاتوری تر باشد مکان کنترل بیرونی در آنان افزایش می یابد و هر چه شیوه فرزندپروری ادراک شده دموکراتیک تر باشد مکان کنترل بیرونی کاهش یافته و بر میزان مکان کنترل درونی اشخاص افزوه میشود.

مقدمه:
خانواده اولین پایه گذار شخصیت، ارزش ها و معیارهای فکری فرد است که نقش مهمی در تعیین سرنوشت و سبک و خط مشی زندگی فرد در آینده دارد و اخلاق و صحت و سلامت روانی فرد تا حد زیادی در گرو آن است. واکنش کودک نسبت به محیط خود تحت تاثیر موازین اجتماعی و فرهنگی و گروهی است که در میان آن بزرگ شده است از آن جا که خانواده یک واحد اجتماعی است و ارزش ها و معیارهای اجتماعی از طریق آن به کودک منتقل میشود، بعنوان یک واسطه از لحاظ تاثیر محیط اجتماعی بر کودک، اهمیت فراوانی دارد.
محیط خانواده، اولین و بادوام ترین عاملی است که در رشد شخصیت فرزندان تاثیر میگذارد. نفوذ والدین در بچه ها تنها محدود به جنبه های ارثی نیست، بلکه در آشنایی کودک با زندگی اجتماعی و فرهنگ جامعه نیز، خانواده نقش بسیار موثری دارد. خانه محلی است که در آن کودک امور مختلف را فرا میگیرد و با مشاهده رفتار والدین راه و رسم زندگی را نیز با تقلید از رفتار و اعمال آن ها فرا میگیرد.
تاثیر خانواده بر رشد چنان بارز است که با وجود اختلاف های موجود بین صاحب نظران روانشناسی، بسیاری از آنان در زمینه اهمیت خانواده و تاثیر آن بر رشد، نقطه نظر مشترک دارند و اکثر روانشناسان صرف نظر از مکتبی که به آن معتقدند، کنش های متقابل بین والدین و فرزندانشان را اساس رشد عاطفی تلقی میکنند. خانواده بنیادی ترین نهاد اجتماعی در تمدن بشر است که از دیر باز مورد توجه بسیاری از اندیشمندان علوم مختلف به ویژه جامعه شناسان بوده است. اهمیت خانواده بعنوان کانون اصلی زندگی فردی، اجتماعی نقش و کارکرد آن در تکوین رشد و تعادل شخصیت و کنش های فردی، چگونگی هویت فردی و اجتماعی و همچنین روابط تنگاتنگ و بلند مدت اعضای خانواده دانست. سیر تکامل و تحول خانواده از گذشته تا به امروز نشان میدهد که به دلیل تغییر و کاهش کارکردهای خانواده امروزی نسبت به نقش ها و ضرورت های این نهاد اجتماعی در گذشته، همسران امروزی فقط به برآورد نیازهای اولیه گذران عمر و پرورش فرزندان نمی اندیشند. بلکه خواهان مصاحبت و همراهی و هم نوایی بیشتر با یکدیگر و انسجام و سازماندهی روابط انسانی و اجتماعی و زناشویی خود هستند.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
افراطی, خانواده, دانش آموزان, دانلود پایان نامه, ديكتاتوری, روان سنجی, روانشناسی, روش تحقيق, رگرسيون,

تعداد صفحات:103
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول – کلیات پژوهش
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
اهداف پژوهش
سوالات پژوهش
فرضیات پژوهش
فرضیات جزئی
انواع متغیر
متغییر مستقل
متغییر وابسته
تعریف مفاهیم و اصطلاحات اساسی
تحقیق
پیشرفت تحصیلی
دانشجو
دانشگاه پیام نور
موانع و تنگاناهای تحقیق
خلاصه فصل اول
فصل دوم – پیشینه تحقیق
مقدمه
تاریخچه تحقیق
ارائه نظریات درباره تحقیق
تحقیقات انجام شده
ویژگی های تحقیق از نظر تاک من
ویژگی های تحقیق از نظر جان بست
پیشرفت تحصیلی و عوامل مربوط به آن
خلاصه فصل دوم
فصل سوم – روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
جامعه آماری
حجم نمونه و روش نمونه گیری
روش جمع آوری اطلاعات
روش کتابخانه ای
روش میدانی
روایی
روایی محتوایی
روایی بیرونی
پایایی
ضریب آلفای کرونباخ
ابراز جمع آوری اطلاعات
روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
خلاصه فصل سوم
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل یافته های پژوهشی
مقدمه
تجزیه و تحلیل آماری
بررسی سوالات پرسشنامه
بررسی فرضیات تحقیق
خلاصه فصل چهارم
فصل پنجم – خلاصه و نتیجه گیری
خلاصه فصل اول
خلاصه فصل دوم
خلاصه فصل سوم
خلاصه فصل چهارم
تفسیر نتایج تحقیق
پیشنهادات تحقیق
موانع و تنگاناهای تحقیق
منابع و مأخذ

چکیده:
ماهیت آموزش عالی که هدف های آن در موسساتی سازمان یافته و متشکل از گروهی طالب علم به نام دانشگاه به ثمر میرسد که چیزی جستجوی حقیقت و دانش نو و همچنین کشف روابط این دو با کل زندگی واقعی نیست. این حقیقت را میتوان به سادگی قبول کرد که توسعه و پیشرفت سریع علمی صرفاً مرهون و مدیون بکار بردن روشهای دقیق و صحیح علمی بوده است همچنان که ادعا شده است که « به ازای هر یک ریال سرمایه گذاریب تحقیقاتی، میتوان به طور متوسط 30 ریال برداشت کرد» شاید همین نکته برای بیان اهمیت کافی باشد.
هدف پژوهش که بررسی رابطه انجام تحقیق و پژوهش و افزایش انگیزه و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز سبزوار در نیمسال اول سال تحصیلی 87- 86 است که فرضیات آن شامل :
1) بیان انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی در دانشجویان و افزایش انگیزه آن ها رابطه دارد.
2) بین افزایش فعالیت های پژوهشی و تحقیقی در دانشجویان و پیشرفت تحصیلی آنها رابطه دارد.
3) بین انجام فعالیت های پژوهشی و تحقیقی و علاقه مندی دانشجویان به ادامه تحصیلات در دوره های بالاتر رابطه وجود دارد.
4) بین انجام فعالیت های پژوهشی و یادگیری بهتر و پایدارتر موضوع درسی مرتبط با تحقیق رابطه وجود دارد.
5) بین انجام فعالیت های پژوهشی در دانشجویان و افزایش دانش و تخصص آنها رابطه دارد.
6) بین انجام تحقیق و پژوهش و افزایش بازده در شغل آینده دانشجویان رابطه دارد.
7) بین انجام تحقیق و پژوهش و علاقه مندی بیشتر دانشجویان به رشته تحصیلی شان رابطه وجود دارد. و متغیر مستقل آن تحقیق و پژوهش در دانشگاه پیام نور مرکز سبزوار میباشد.
بعد از آن به تعریف مفاهیم، اهمیت و بیان مسئله، بیان اهداف در پژوهش پرداخته شد.
در فصل دوم گفته شد که جستجو برای پیدا کردن مجهولات از همان آغاز پیدایش انسان صورت گرفته است، بعد تاریخچه تحقیق در ایران و ویژگی های تحقیق از نظر تاک من و جان بست بیان شد، در آخر در مورد تحقیقات انجام شده در رابطه با موضوع مطالبی گفته شد.
روش تحقیقی که در این پژوهش استفاده شده است روش تحقیق پیمایشی و زمینه یابی است که هدف آن شناسایی رفتارها و انگیزه آنها در بین افراد جامعه است. همچنین از نوع کاربردی است که از نتایج آن برای بهتر گذراندن تحقیق می توان استفاده نمود و نیز از روش مقایسه ای و فی 2 استفاده شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه پیام نور مرکز سبزوار در سال تحصیلی 87 – 86 مشغول به تحصیل می باشند است که جامعه آماری (6553) نفر میباشند. روش نمونه گیری تصادفی است که 60 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. روش جمع آوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و میدانی و با استفاده از پرسشنامه خود ساخته میباشد که استاد راهنما آن را تایید نموده اند. در این پرسشنامه از مقیاس لایکرت استفاده شد که شامل 20 سوال دارای 5 گزینه (کاملاً موافق، موافق، تا حدودی، مخالف، کاملاً مخالف) میباشد.
روایی محتوایی پژوهش بعد از بررسی پرسشنامه خود ساخته توسط استاد راهنما مورد تایید واقع شده برای پایایی تحقیق از فرمول ضریب همبستگی آلفای کرونباخ استفاده گردید که عدد به دست آمده (71/0) میباشد در نتیجه سوالات از همبستگی مثبت برخوردارند و در فصل چهارم با استفاده از فرمول فی 2 فرضیه های تحقیق مورد بررسی قرار گرفت که هر فرضیه جزئی چون عدد به دست آمده از آن ها به ترتیب : فرضیه اول (5/241)، فرضیه دوم (5/229)، فرضیه سوم (5/306)، فرضیه چهارم (273)، فرضیه پنجم (253) میباشد که با درجه آزادی 4 از عدد جدول 28/13 با ضریب خطای 01/0 بیشتر است بنابراین هر 5 فرضیه تحقیق تایید گردید و فرضیات صفر رد شد.
بعد از آن میانگین (77)، واریانس (5/64) و انحراف استاندارد (8) بدست آمده و در آخر به بررسی تک تک سوالات پرداخته و برای هر کدام نموداری رسم گردید.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
افزایش انگیزه, انگیزه, تحقیق, دانشجو, دانشجویان, دانشگاه, دانلود پایان نامه, روانشناسی, سازمان, ضریب,

تعداد صفحات:109
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول – طرح پژوهش
مقدمه
بیان مساله
اهمیت مساله
اهداف تحقیق
هدف کلی تحقیق
هدف جزئی تحقیق
سوالات تحقیق
تعاریف متغیرها
معلم یا دبیر
مقطع پیش دانشگاهی
تعریف فرسودگی شغلی
خستگی عاطفی
مسخ شخصیت
فقدان موفقیت فردی
تعاریف عملیاتی
فصل دوم – ادبیات و پیشینه پژوهش
مقدمه
فرسودگی شغلی
رویکردهای مختلف به فرسودگی شغلی
رویکرد بالینی
رویکرد روان شناختی – اجتماعی
رویکرد تبادلی
مدل کاپنر
رویکرد ساختاری
سازمان
جو سازمانی
تئوری سیستم های اجتماعی و جو سازمانی
جو سازمانی و روابط سازمانی
شاخص های جو سالم سازمانی
بهداشت روانی
روحیه
ویژگی های مدرسه سالم
مراحل فرسودگی شغلی
ماسلاچ
پستونچی
مراحل فرسودگی شغلی معلمان (ساراسون)
عوامل فرسودگی شغلی
نشانه های فرسودگی شغلی
عوارض فرسودگی شغلی
استرس شغلی
منابع استرس شغلی
ارتباط استرس شغلی با تحلیل رفتگی
تحلیل رفتگی و شخصیت
تحلیل رفتگی و شغل آموزگاری
فشار روانی
آثار تخریبی فشار روانی در تدریس
راه های کاهش فشار روانی معلمان
پیشینه پژوهش
تحقیقات داخلی
تحقیقات خارجی
فصل سوم – روش شناسی
طرح تحقیق
جامعه آماری
متغیر مستقل و وابسته
روش نمونه گیری
ابزار اندازه گیری
پایایی و روایی تحقیق
ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده‌ها
مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها
فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری
مقدمه
بحث ونتیجه گیری
پیشنهادها
محدودیت ها
منابع

فهرست جداول:
توزیع فراوانی مرتبط با متغیر سن دبیران
توزیع فروانی مرتبط با متغیر میزان تحصیلات دبیران
توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سال های تدریس دبیران
توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سال های تدریس در پیش دانشگاهی
توزیع فروانی مرتبط با متغیر نوع درس مورد تدریس
آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه خستگی عاطفی
آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه مسخ شخصیت
آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه عدم موفقیت فردی
بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به خستگی عاطفی
بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به مسخ شخصیت
بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به عدم موفقیت فردی
بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تاکید بر سطوح سنی
بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تاکید بر مدرک تحصیلی
بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تاکید بر تعداد سال های تدریس
بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تاکید بر تعداد سال های تدریس در پیش دانشگاهی
جدول آزمون تعقیبی LSD مرتبط با جدول 15
بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تاکید بر نوع درس مورد تدریس (نوع تدریس)

فهرست نمودارها:
نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 1
نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 2
نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 3
نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 4
نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 5

چکیده:
فرسودگی شغلی شامل احساس خستگی عاطفی، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی در کار است. این پژوهش فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران را مورد بررسی قرار داد. روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است. نمونه این تحقیق 134 نفر از دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه فرسودگی شغلی بوده که به روش محقق ساخته تهیه شد. نتایج تحقیق نشان داد که فرسودگی شغلی دبیران در مولفه های خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عدم موفقیت فردی کمتر از سطح متوسط میباشد. و بین سن با فرسودگی شغلی دبیران و همچنین میزان تحصیلات، تعداد سال های تدریس و نوع ماده درسی و فرسودگی شغلی دبیران تفاوت معنی داری بدست نیامد. در مورد ارتباط تعداد سال های تدریس در دوره پیش دانشگاهی و فرسودگی شغلی در دو مولفه خستگی عاطفی و مسخ شخصیت رابطه معنی داری بدست نیامد، و فقط در ارتباط مولفه سوم یعنی عدم موفقیت فردی با فرسودگی شغلی تفاوت معنی دار بود.

مقدمه:
با پیچیده تر شدن روز افزون جوامع امروزی رسالت سازمان ها برای برآوردن انتظارات جوامع حساس تر و مهم تر میشود. با توجه به حساسیت سازمان آموزش و پرورش برای دستیابی و اجرای موفقیت آمیز هر فعالیت آموزشی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، وجود نیروی انسانی سالم و متعهد، نقش اساسی را ایفا میکند. به عبارت دیگر تعهد کاری و واکنش عاطفی فرد نسبت به کار و همچنین بالا بودن سلامت روانی میزان تولید و قابلیت کار را بالا میبرد. گرین هاو، به نقل از محمدی نخستین بار فروید نبرگر فرسودگی شغلی را تعریف کرده است. فرسودگی شغلی پدیده ای عمومی و فراگیر است که از کنش متقابل فرد با محیط کار ناشی میشود و نتیجه آن از دست دادن انگیزه، اشتیاق، انرژی، و کاهش عملکرد در زندگ است. فرسودگی شغلی فقط به منزله خستگی و فشار ناشی از کار نیست، بلکه به سبک کلی زندگی فرد و ساعت های بیداری او نیز سرایت میکند. هرشن سن و پاور، به نقل از محمدی
فرسودگی کاری در حقیقت آن نوع از فرسودگی روانی است که با فشارهای روانی یا استرس های مربوط به شغل و محیط کار توام گشته است. این اختلال در میان انواع مشاغل مدرسان و یاری دهنده هایی نظیر مشاوران، مددکاران اجتماعی، پزشکان، پلیس، پرستاران مشاهده شده و با محرک های تنش زایی مانند داشتن مراجعان بیش از حد در یک زمان، نداشتن وقت کافی و فقدان حمایت یا قدردانی مرتبط است.
با توجه بر اهمیت فرسودگی شغلی در این مقاله سعی بر آن است پدیده فرسودگی شغلی تبیین و سپس مراحل ابتلا به آن مشخص شود. آن گاه در زمینه پیامدهای روانشناختی و سازمانی فرسودگی شغلی بحث و در پایان آزمون فرسودگی شغلی مربوط به معلمان این مقطع به منظور سنجش و اندازه گیری این پدیده در بین دبیران زن مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انجام خواهد شد.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
آموزش و پرورش, آموزگار, استرس شغلی, اشتياق, انرژی, انگيزه, بهداشت روانی, تحقيق, تدريس, جو سازمانی, د,

تاريخ : 23 تير 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ketabpich | بازدید : <-PostHit->

تعداد صفحات:49
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
فصل اول – کلیات
تعریف و تبیین موضوع
ضرورت و اهداف تحقیق
پیشینه موضوع
سوالات اصلی و فرعی
روش تحقیق
کلید واژه
منبع کشف مسئله
فصل دوم – افسردگی
افسردگی
تاریخچه افسردگی
علل افسردگی
علل شیمیایی
علل نورونی
سکته
سیستم اندوکرین
علل ژنتیک
افکار منفی
‌تفکر همه یا هیچ ( کامل و بی نقص بودن )
تصمیم مبالغه آمیز
فیلتر ذهنی (عینک بد بینی)
بی توجهی به امر مثبت
نتیجه گیری شتاب زده
درشـت نـمایی
استدلال احساسی
بایـدها
برچسب زدن
‌شخصی سازی و سرزنش (به خود گرفتن)
افسردگی در زنان
نشانه های بیماری
فصل سوم – افسردگی در سنین مختلف
افسردگی در دوره پیش از یائسگی
افسردگی در دهه های چهل و پنجاه
افسردگی در افراد مسن
فصل چهارم – اختلال افسردگی مانیک
علائم و نشانه های افسردگی مانیک
ظاهر کلی
خلق، عاطفه و احساسات
تکلم
قابلیت اعتماد
انواع شیوه های درمان
افزایش فعالیت های خوش آیند و مطبوع
افزایش بازده رفتار
ایجاد مهارت های شناختی، جهت اداره نمودن خود
مسئله گشایی و تصمیم گیری
ثبت اعمال در جدول روزانه
ثبت افکار و اوهام باطل و احساسات منفی در جدول
داروهای ضد افسردگی
فصل پنجم – ختلال شیدایی ـ افسردگی
اختلال شیدایی ـ افسردگی
علائم اختلال شیدایی ـ افسردگی
درمان اختلال شیدایی ـ افسردگی
الکتروشوک درمانی
فصل ششم – اختلال افسردگی خویی
اختلال افسردگی خویی
علائم افسردگی خویی
درمان افسردگی خویی
شناخت درمانی
رفتار درمانی
دارو درمانی
فصل هفتم : راه های کسب آرامش از نظر روانشناسی، قرآن و روایات
راه های کسب آرامش از نظر روانشناسی
توقعات خود را کاهش دهید
برای کسب آرامش صراحت گفتار داشته باشید
روشهای دیگر به دست آوردن آرامش
افسردگی از دیدگاه قرآن
افسردگی از دیدگاه روایات
نتایج و پیشنهادها
فهرست منابع و ماخذ

چکیده:
با آن که در دهه های اخیرریال پیشرفت های سریع و شگفت انگیزی نصیب جامعه پزشکی گردیده با این حال یک نوع حس بلاتکلیفی و سرماخوردگی نهانی در بین مردم به ویژه در گروه زنان گردیده است. این ناراحتی های گوناگون روانی طبیعتاً جسم آدمی را نیز تحت تاثیر قرار میدهد و شخص را تا سر منزل بیماری های روان تنی و روانی مانند افسردگی که یکی از عواقب آن خودکشی است میرساند. به عقیده عده ای از دانشمندان بیش از 60 درصد بیماری های جسمی اغلب به علت فشارهای روانی و عوارض گوناگونی بر دستگاه های مختلف بدن و از جمله کاهش عمر طبیعی شخص میگذارد.
در جامعه کنونی که مملو از مشکلات و محیط های متشنج است، زمینه بیش تری برای بروز بیماری های روانی مهیا شده است و به طبع افسردگی هم به خصوص در زنان رو به افزایش است. به همین علت در این تحقیق (افسردگی در زنان) سعی بر شناسایی این بیماری و عوامل به وجود آورنده آن به خصوص در زنان شده است و در آخر راه های کسب آرامش از نظر روانشناسی و دیدگاه های قرآن و روایات در مورد افسردگی بیان شده است.
روش تحقیق در این مقاله بر اساس روش کتابخانه ای و روش اسناد و مدارکی و توصیفی و همچنین از منابع دست اول دینی (قرآن، نهج البلاغه و غررالحکم) و دیگر منابع دست دوم استفاده شده است.
افسردگی یک انحراف خلقی است به عبارت دیگر افکار منحرف و فریب آلود مجموعه ای از احساسات و غم و اندوه، عدم اعتماد به نفس، بی تفاوتی، بی حوصلگی، خستگی و ضعف و … را تحت عنوان افسردگی در فرد به وجود آورده است. علل افسردگی عبارتند از : علل شیمیایی، نورونی، سکته، سیستم اندوکرین، افکار منفی و علل ژنتیکی.
افسردگی عمده در میان زنان 18 تا 44 ساله بیشتر شیوع دارد و معمولأ در اواخر دهه بیست زندگی آغاز میشود. در اوایل دهه بیست زندگی ناسازگاری های زناشویی، برای کسانی که ازدواج کرده اند، اغلب به نقطه اوج خود میرسد. در گـذشته، رایـج ترین داروهـای درمـان افـسردگی، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای؛ ایمی پرامین (توفرانیل) و آمی تریپ تیلین (ایلاویل) یا بعد از موفقیت این داروها، بازدارنده های منوآمین اکسیداز فنلزین (نوردیل) و سولفات ترانیل سیپرمین (پارنات) بودند. در اکثر موارد، این داروها عوارض جانبی (خشک شدن دهان، خواب آلودگی، سرگیجه و افزایش وزن) به همراه دارند و نمیتوانند از آنها برای کسانی که به بیماری های متعدد دیگری دچار هستند، استفاده کرد.
راههای کسب آرامش از نظر روانشناسی عبارتند از: توقعات خود را کاهش دهید؛ برای کسب آرامش، صراحت گفتار داشته باشید.
راههای کسب آرامش از نظر قرآن و روایات عبارتند از : خداوند میفرماید : « وَ مَن أعرَضَ عَن ذِکری فَإنَّ لَهُ معشیهً فَتنَتاً. طه 124
و هر که از یاد من دل بگرداند، در حقیقت زندگی تنگ و سختی خواهد داشت.»
و نیز در سوره رعد آیه 27 میفرماید:
« … إلا بِذِکرِاللّه تَطمَئِنَّ القلوب . آگاه باشید که دلها با یاد خدا آرامش مییابد.»
رسول الله ( ص ) میفرمایند : « إن هَدفی فی الدُنیا یحبُکَ اللّهُ وَ إن هَدفیما ایدی الناس یحبُکَ الناسُ : به دنیا بی رغبت باش، تا خداوند دوستت بدارد به آن چه در دست مردم است بی اعتنا باش تا مردم دوستت بدارند.»
امام علی (ع) میفرمایند : « أعظمُ البَلاءِ إنقِطاعِ الرَّجاء : بزرگ ترین بلا نومیدی است.»
در سخنی دیگر آن حضرت فرموده اند که : « قَتَلَ القُنوطُ صاحِبَهُ : نومیدی، صاحب خود را میکشد.»
امام باقر ( ع ) میفرمایند : « َیرُالمالِ الثِّقَهُ بِاللّهِ والأسِ مِمّا فی ایدی الناسِ : بهترین سرمایه اعتماد به خداست و چشم طمع برکندن از آن چه مردم دارند.»
امام صادق ( ع ) میفرمایند : «الیأسُ مِمّا فی ایدی الناسِ عزّ المؤمِنِ فی دینِهِ : قطع امید کردن از آن چه مردم دارند‘ مایه عزت دین مومن است.»






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
احساسات, احساسات منفی, اعتماد, افسردگی, افسردگی در زنان, افكار منفی, الكتروشوک درمانی, بيماری, تصميم,

تاريخ : 23 تير 1395 | <-PostTime-> | نویسنده : ketabpich | بازدید : <-PostHit->

تعداد صفحات:143
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
کلید واژه
فصل اول
مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت پژوهش
فرضیه پژوهش
متغیرها و تعاریف عملیاتی آن ها
متغیر مستقل
تغییر وابسته
تغییر کنترل
تعریف عملیاتی دینداری
فصل دوم
تعریف دین
دو معنی برای دین در تاریخ ادیان
مشکلات مربوط به ارائه تعریف جامع از دین
خاستگاه و نقش دین
تاریخچه دین داری
ضرورت دین داری و خدا پرستی
ارزش زندگی دینی
آثار دین در زندگی
دین عاملی برای حرکت علمی
دین عاملی برای تقویت عواطف انسانی
دین عامل ثبات در برابر سختی‌ها
دین عاملی برای احیا روح وظیفه شناسی
فواید دین داری در حیطه روان شناختی
آرامش روان
خشنودی و رضایت از زندگی
تغییر خوش بینانه از مرگ
سلامت جسمانی
اعتماد به حاصل کوششهای زندگی
امید به زندگی بهتر در آینده
کاهش جرم و انحراف
نوع درستی و کمک به دیگران
نقش روانی دین
دین و جامعه
نقش اجتماعی دین
تربیت و آمادگی فردی
سازماندهی جامعه
حفاظت از بنیان سالم جامعه
علل رویگردانی از دین
روش های اندازه گیری دین داری
مشاهده رفتار عینی
مقیاس‌های کلامی
روش اندازه گیری مستقیم
روشهای اندازه گیری غیر مستقیم
تاریخچه روانشناسی دین
حوزه‌های مطالعه روابط روانشناسی به دین
روان شناسی دین
روان شناسی دینی
تدوین نظام جامع روان شناسی بر مبنای دین
دیدگاه‌های نظری در مورد دین
ویلیام جیمز
زیگموند فروید
آلبرت الیس
کارل یونگ
جی استنی هال
آلفرد آدلر
پیر ژانه
تئودول ریبو
فرلو
ارنست موریسیه
اریک فرام
گیرتز
ژان پیاژه
وینگنشتاین
گوردن آلپورت
استیس
پینگر
تایلور
فرانکل
لاکمن
دین از دیدگاه برخی علما و عارفان
مولوی
امام محمد غزالی
علامه طباطبایی
طلاق و تعریف آن
معنای لغوی طلاق
قانون مدنی
حقوق تطبیقی
تاریخچه طلاق در جوامع قدیم
بابل
یونان باستان
هند قدیم
مصر قدیم
ایران باستان
عصر جاهلیت
طلاق در ادیان
طلاق در دین یهود
طلاق در مسیحیت
طلاق در دین زرتشت
طلاق در کشورهای مختلف
کشورهای شوروی سابق
تبت
چین
کشورهای اروپایی و آمریکایی
ایالات متحده آمریکا
کشور فرانسه
نظر اسلام پیرامون طلاق
مشکلات ناشی از طلاق
مشکلات عاطفی
مشکلات اجتماعی
مشکلات فرزندان
علل و عوامل طلاق
چند گانگی عوامل
شبکه منحصر به فرد عوامل
عوامل مکنون
طبقه‌بندی عوامل
عوامل غالب
عوامل کلان
عوامل میانه
عوامل خرد
بهانه و عوامل
تعدد ابعاد
ابعاد روان شناختی
ابعاد جامعه شناختی
ابعاد حقوقی
ابعاد دیگر طلاق
طلاق عاطفی
طلاق اقتصادی
طلاق قانونی
طلاق توافقی والدین
طلاق اجتماعی
طلاق روانی
طلاق از دیدگاه روابط انسانی
دیدگاه‌های نظری پیرامون طلاق
پل بوهانون
ویلیام گود
فریکو فری
برتر راسل
دورکیم
شلسکی
پارسونز
تحقیقات پیشین در زمینه دین داری و طلاق
فصل سوم
طرح پژوهشی
جامعه آماری
نمونه پژوهش
روش تحقیق
ابزار پژوهش
روش جمع آوری اطلاعات
روش کتابخانه‌ای
روش میدانی
اعتبار یا روایی
اعتماد یا پایایی
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌های آماری
فصل پنجم
خلاصه نتایج پژوهش
محدودیت های پژوهش
پیشنهادات
منابع
پیوست

چکیده:
پژوهش حاضر با عنوان بررسی رابطه دین داری با طلاق بین زنان شهر تهران با هدف بررسی تاثیر برخی عوامل بر طلاق صورت گرفت.
طرح پژوهش در این تحقیق توصیف نمی‌باشد. جامعه آماری متشکل از 60 زن شهر تهران میباشد و به روش تصادفی، با در نظر گرفتن تمایل آزمودنی ها برای شرکت در آزمون انتخاب گردیده‌اند.
ابزار پژوهش شامل پرسشنامه معبد می‌باشد.
جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چند راهه (Anoua) استفاده شد.

مقدمه:
نقش دین در رابطه با بهداشت و شفا از قرون بسیار دور شناخته شده است. در طول هزاران سال دین و پزشکی در مداوا و کاهش رنج های انسان شریک یکدیگر بوده‌اند. متخصصان بهداشت روانی نیاز دارند که از اثرات مثبت دین آگاه شوند. تئوری های آسیب شناختی و روان درمانی سکولار هستند و به دین بعنوان عاملی برای سلامت نپرداخته‌اند. در حقیقت در سال های ابتدایی دین را بعنوان یک عامل ضد‌ بهداشتی معرفی کردند. در حالی که فقط دین بیرونی است که با جنبه‌های ناسالم زندگی ارتباط دارد ولی دین درونی شده و اعتقادات قلبی و واقعی به طور موثر و مثبتی بر بهداشت روان اثر میگذارد.
طلاق را از مهم ترین پدیده‌های حیات انسانی تلقی میکنند. این پدیده دارای اضلاعی به تعداد تمامی جوانب و اضلاع جامعه انسانی است. نخست یک پدیده روانی است زیرا بر تعادل نه‌تنها انسان ها- بلکه فرزندان، بستگان، دوستان‌ و نزدیکان آنان اثر میگذارد. در‌ ثانی پدیده‌ای است اقتصادی چه به گسست خانواده بعنوان یک واحد اقتصادی می‌انجامد و ایجاد تعادل روانی انسان ها، موجبات بروز اثراتی سهمگین در حیات اقتصادی آنان نیز فراهم می‌سازد. گذشته از این، طلاق پدیده‌ایست موثر بر تمامی جوانب جمیعت در یک جامعه، زیرا از طرفی بر کمیت جمعیت اثر می‌نهد. چون تنها واحد مشروع و اساسی تولید مثل یعنی خانواده را از هم می‌پاشد، از طرف دیگر بر کیفیت جمعیت اثر دارد. چون موجب می‌شود فرزندانی از منتهای خانواده تحویل‌جامعه گردند، که به احتمال زیاد فاقد شرایط لازم در راه احراز مقام شهروندی یک جامعه‌اند.
طلاق همان گونه که یک پدیده اجتماعی است و در راه شناخت آن به علل و عوامل اجتماعی باید پرداخت یک پدیده روانشناختی یا بهتر (روانشناختی- جامعه شناختی) نیز‌هست. باید از طریق آموزش، حساس‌سازی انسان‌ها، آگاه سازی آنان و در نهایت ایجاد همدلی چنان کرد که حتی نام طلاق، زشت باشد انسان را ناخوش آید و دل را آزار دهد.
حراست از میثاق مقدس زوجیت، هدفی پاک و بزرگ است، چه برای سعادت انسانها، چه برای جامعه، در کشاکش گردونه زندگی، آنانی باقی می‌مانند که رشته‌های پیوند خانوادگی آنان مستکم‌تر است. در سختیهای زندگی تنها خانواده پیام آور جاودان محبت و حمایت است و آنان که به دیگر نهادها دل خوش کنند، با شکست روبرو میشوند.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
آسیب شناختی, انحراف, بهداشت, جامعه شناختی, خدا پرستی, خشنودی, خوش بینانه, دانلود پایان نامه, دین دار,

تعداد صفحات:80
نوع فایل:word
فهرست مطالب:
چکیده
روش کار
نتایج
واژگان کلیدی
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت تحقیق
هدف کلی
اهدف جزئی
فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی
فرضیه های فرعی
تعاریف متغییرها
تعاریف مفهومی
سلامت روان
سلامت روانی
شادکامی
تعاریف عملیاتی
سلامت روان
شادکامی
فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق
مقدمه
پیشینه نظری
مفهوم سلامت روان در نظریه های روانکاوی
دیدگاه فروید در ارتباط با سلامت روان
مفهوم سلامت در نظریه روانی اجتماعی و زیستی آدلر
نظریه اریکسون در ارتباط با سلامت
نظریه کورت لوین در ارتباط با سلامت روان
نظریه کارل راجرز در ارتباط با سلامت روان
شادکامی
اهمیت شادی
افزایش فعالیت
کاهش توقعات
شناخت احساسات و بیان آن ها
افزایش فعالتی اجتماعی
مثبت اندیشی
فرار از احساسات منفی
خود برون
خلاقیت
صمیمیت
زندگی در زمان حال
برنامه ریزی
اولویت دادن به شادی
جوان و عوامل شادی آفرین
شادی لازمه حیات اجتماعی
دیدگاه صاحب نظران
تعریف شادی از نظر روانشناسی چیست؟
به نظر شما راز خندیدن چیست؟ خنده واقعی چه میتواند باشد؟
طرز تفکر چقدر میتواند در شاد بودن افراد دخیل باشد؟
لازمه شاد بودن چیست؟
چطور میتوان به بالا بردن سطح شادی در جامعه کمک کرد؟
از دیدگاه روانشناسی تاثیرات شادی بر روابط اجتماعی افراد چیست؟
شادکامی در خانواده و عوامل موثر در آن
عدم شادکامی و طلاق در خانواده و علل آن
شادکامی و مثبت‌ اندیشی
شخصیت برون‌گرا و شادکامی
شادکامی و موفقیت
موانع دستیابی به شادکامی
دستیابی به خوشی و شادکامی با پول
دستیابی به شادی از طریق لذت جویی
دستیابی به خوشی با غلبه بر ضعف ها
هوش هیجانی و شادکامی
هوش هیجانی، چه فرقی با هوش منطقی دارد؟
عناصر تشکیل‌دهنده مولفه‌های هوش‌ هیجانی، از دیدگاه بار- آن
مهارتهای درون‌ فردی
خودآگاهی هیجانی
جرئت‌ ورزی
خود تنظیمی
خود شکوفایی
استقلال
مهارت‌های میان فردی
روابط میان فردی
تعهد اجتماعی
همدلی
سازگاری
حل مسئله
آزمون واقعیت
انعطاف‌ پذیری
کنترل استرس
توانایی تحمل استرس
کنترل هیجانات شدید
خلق عمومی
شادی
خوشبینی
هوش هیجانی را چه طور میشود پرورش داد؟
رابطه هوش هیجانی با شادکامی
با شناخت احساس‌هایش
با توانایی کنترل احساساتش
با توانایی خودانگیختگی
با توانایی برقراری رابطه خوب با دیگران
پیشینه تجربی
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه
روش تحقیق
شیوه اجرای تحقیق
جامعه آماری و حجم نمونه
روش نمونه گیری
روش جمع آوری داده
ابزار گردآوری داده ها
پرسشنامه شادکامی آکسفورد
روش نمره گذاری
پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ 28)
روش های تجزیه و تحلیل داده ها
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل
مقدمه
فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری
مقدمه
خلاصه ای از تحقیق
نتیجه گیری کلی
محدودیت ها
پیشنهادات
منابع و ماخذ
ضمائم

فهرست نمودارها و جداول:
شاخص های پراکندگی
نمودار هیستوگرام شادکامی
طبقه بندی گروه سنی و فراوانی
شاخص های پراکندگی
نمودار هیستوگرام سلامت روان
فراوانی بر حسب تحصیلات
شاخص های پراکندگی بر حسب جنسیت
فراوانی جنسیت
شاخص های پراکندگی
ارتباط بین شادکامی و سلامت روان
ارتباط آماری بین جنسیت و نمره کل شادکامی و سلامت روان
ارتباط آماری بین سن و نمره کل شادکامی سلامت روان
ارتباط آماری بین تحصیلات و نمره کل شادکامی و سلامت روان

چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه میان شادکامی و سلامت روان در دانشجویان رشته های علوم تربیتی و آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان میباشد.
روش کار : دراین تحقیق از روش همبستگی استفاده شد و جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان رشته علوم تربیتی و آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان تشکیل میدهند که از بین 300 نفر دانشجو بر اساس جدول مورگان نمونه به تعداد 100 نفرانتخاب شد واز روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شدو ابزار اندازه گیری در تحقیق حاضر پرسشنامه سلامت روان و شادکامی میباشد.
نتایج : نتایج بدست آمده نشان داد بین تحصیلات و نمره کل شادکامی و سلامت روان ارتباط معناداری وجود ندارد، بین سن و نمره کل شادکامی و سلامت روان ارتباط معناداری وجود ندارد، بین جنسیت و نمره کل شادکامی و سلامت روان ارتباط آماری معناداری وجود ندارد و بطور کلی بین شادکامی و سلامت روان در دانشجویان رشته های علوم تربیتی و آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان رابطه معنی دار وجود ندارد.

مقدمه:
دانشمندان دریافته‌اند که شادی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن میشود. افراد غمگین بطور معمول از نقص کارکرد دستگاه گوارش رنج میبرند و مرتب در معرض آلودگی‌های میکروبی و ویروسی قرار میگیرند. شادی، عامل تقویت‌ کننده سیستم اعصاب انسان است و از بروز افسردگی جلوگیری میکند. پژوهش‌های روانشناسی امروزه ثابت کرده‌اند که برخورداری از عنصر شادی و رضایت مندی بیش از هر چیز امری شخصی، تربیتی و به عبارتی اکتسابی است و این خط بطلانی است بر باورهای رایج که شاد زیستن و رضایت خاطر از بودن را صرفاً در گرو هرچه بیشتر داشتنِ عناصری میدانند که مستقل از فردیت، هویت و کیفیت‌های روانی آدم ها است. مثبت اندیشی و شاد بودن، نوعی شیوه تفکر و شیوه زندگی است؛ همان گونه نارضایتی و منفی اندیشی. بنابراین میتوان انتخاب کرد که جهان پیرامون و درونی خویش را چگونه تفسیر کنیم. اندوه همیشه بوده و خواهد بود؛ شرایط نامساعد، دشواری‌های زیستن، رنج ها و تلخی‌های فردی و شکست ها و ناکامی‌ها، همگی جزئی از زیست فردی و اجتماعی انسان هاست. میتوان به همه آن ها نگریست و جام زندگی را به تیرگی‌های آن آغشته کرد، و هم میتوان در وراء آن، زیبایی زنده بودن و موهبت ناب و فرصتی کوتاه را که در اختیارمان است، به تمامی قدر دانست و از چیزهای کوچک حتی، بهانه‌ای ساخت برای شادمانی و لبخند.
انسان موجودی پیچیده و دارای ابعاد مختلفی است که حیات وی در اثر تعادل نسبی این ابعاد هضم شده و دوام می آورد. یکی از این ابعاد، سلامت روان میباشد که نظام نامه سازمان بهداشت جهانی آن را این گونه تعریف میکند سلامت روان، حالت کامل آسایش و کامیابی زیستی – روانی و اجتماعی است و صرف فقدان بیماری یا معلولیت نمی باشد سلامت روانی در مفهوم عام خود نیز به سلامت فکر و تعادل روانی و دارا بودن خصوصیات مثبت روانی اتلاق میگردد و راه های دستیابی به سلامت فکر و روح که برای تعالی و تکامل فردی و ا جتماعی انسان ها ناظم است با پرداختن به آن روشن میشود و همچنین در مفهوم تخصصی خود رشته ای از بهداشت است که افراد تحصیلکرده و دارای مهارت و تجربیات خاص با اتخاذ روش های علمی، آن را به مردم آموزش میدهند. سلامت روان، یعنی پیشگیری از بیماری های روانی که پیشگیری به معنی وسیع آن عبارت است از به وجود آوردن عوامل و شرایطی که در واقع تکمیل کننده زندگی سالم و بهنجار میباشد و به همین دلیل درمان اختلال های روانی نیز جزیی از این فعالیت میباشد. یکی از عوامل مهم و در ارتباط با سلامتی روان، شادمانی است. کاواماتو افزایش شادمانی را در ارتباط مستقیم با افزایش وضعیت سلامت اشتها، خواب، حافظه، روابط خانوادگی، دوستی، وضعیت خانوادگی و در نهایت سلامت روان میداند. پرنگار معتقد است که ارتباط قوی بین شادکامی و سلامت روانی وجود دارد. آلبرکستن معتقد است که تجربه استرس، احساس شادکامی را کاهش میدهد یعنی هر چه فرد استرس بیشتری را تجربه نماید، از میزان شادکامی او کاسته میشود و سلامت روانی مورد تهدید قرار میگیرد. ریملند گزارش کرده است که اشخاص از خود گذشته معمولا شادتر از افراد خودخواه هستند. در سالهای اخیر، اعتقاد بر این است که در نظر داشتن شادی و طراحی برنامه هایی برای شاد بودن، باعث افزایش شادمانی میشود و شادکامی محصول سلامت روانی است نه هدف آن. غالبا شادکامی توام با کارکرد مطلوب و سلامتی روانی همراه است و رضایت از روابط شخصی با سلامت روانی مطلوب رابطه دارد. افراد نوع دوست در مقایسه با کسانی که چنین نیستند شادترند و القای اندک عواطف مثبت، اشخاص را باهوشتر، مولدتر، دقیقتر و در نتیجه شادکام تر میکند.
معتقد است که شادمانی با ابعاد شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمانی شخصیت رابطه دارد.
دریافت که واقعیت درمانی به شیوه گروهی موجب افزایش شادکامی و سلامت روان و مولفه های مربوط به آن میشود. پترسون و همکاران نیز دریافتند که پس از آموزش نظریه انتخاب، ارضای نیازهای اساسی دانشجویان افزایش یافته است. پترسون معتقد است که خودپنداره دانشجویان دانشگاه تایوان در اثر آموزش نظریه انتخاب تقویت شده است. موفقیت هر کاری با میزان خوب کنارآمدن آدم ها با یکدیگر بستگی دارد. همه انسانها برای ارضای 5 نیاز اساسی که ریشه در ژن های ما دارد تلاش میکنند. رفتار ما همیشه وقتی بهترین انتخاب است که یک یا چند مورد از این نیازها را ارضا کند: این نیازها عبارتست از: نیاز به بقا، نیاز به عشق و محبت، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح.






ادامه ي مطلب
امتیاز :


طبقه بندی: ،
آموزش ابتدايی, احساسات, استقلال, اهمیت شادی, برنامه ریزی, تحقیق, تعهد اجتماعی, خلاقیت, خلق عمومی, خو,

<-BloTitle->
<-BloText->